boala hemoroidala hemeroizi

Regimul dietetic recomandat în boala hemoroidala:
Hemoroizii sunt dilatatii ale venelor de la nivelul anusului si rectului. Boala hemoroidala poate aparea datorita unei predispozitii constitutionale (deficiente ale tesutului conjunctiv) sau secundar datorita unor boli cronice precum este ciroza hepatica, care poate cauza acumularea sângelui în vasele din jurul rectului. Hemoroizii se întâlnesc si în unele stari fiziologice – sarcina (în special în trimestrul III). Constipatia habituala (îngreunarea sau încetinirea peristaltismului intestinal) sau diareea (frecventa, cantitate mare, scaun apos) pot de asemenea contribui la aparitia hemoroizilor.

Simptomele bolii hemoroidale cuprind:
– durere si senzatie de presiune la nivelul canalului anal (durere la defecatie)
– senzatie de arsura
– prezenta unei umflaturi (proeminente) la nivelul anusului ( hemoroizii externi)
– prurit (mâncarime)
– sensibilitate dureroasa la nivelul si în jurul anusului
– disconfort la statul în sezut
– sângerari pe lenjerie, hârtia igienica, suprafata scaunului sau în vasul de toaleta
Simptomele se pot agrava prin defecatia dificila ce acompaniaza constipatia sau prin stergerea agresiva a anusului. Hemoroizii afecteaza aproape 89% din populatie, într-un moment al vietii lor.

Recomandari în boala hemoroidala

1. Adoptati o dieta echilibrata: alimente bogata în fibre, fructe si legume
Alimentatia necorespunzatoare, în special în carne si alimente satioase fara a consuma fructe si legume contribuie la aparitia hemoroizilor. Rolul fibrelor în alimentatie este de a se dilata la nivel intestinal (daca ati consumat suficiente lichide) si de a stimula prin volumul lor miscarile intestinului (peristaltismul), usurând digestia si mentinând activitatea normala a celulelor intestinale, favorizând absorbtia nutrientilor si efectuarea scaunelor la intervale normale de timp. Fibrele alimentare au astfel un efect regulator asupra tranzitului intestinal: cresc volumul si hidratarea scaunelor si contribuie la diminuarea presiunii din interiorul colonului. Fibrele alimentare se gasesc în fructe, legume, cereale integrale si leguminoase.
Cantitatea de fibre recomandata zilnic pentru adulti peste 50 de ani:
– 50 grame barbati
– 21 grame femei
Cantitatea de fibre recomandata pentru adultii care au pana in 50 de ani:
– 38 grame barbati
– 25 grame femei

Alimente cu un continut crescut de fibre:
Produse din cereale:
– Tarâte – 40 g
– Pâine integrala – 13 g
– Faina necernuta – 19 g
– Orez integral – 5 g
Legume verzi:
– Mazare verde fiarta – 12g
– Patrunjel – 9 g
– Spanac fiert – 7 g
– Anghinare – 4 g
– Praz – 4 g
– Varza – 4 g
– Laptuca – 4 g
Legume uscate:
– Fasole – 25 g
– Mazare – 25 g
Fructe:
– Nuca de cocos – 4g
– Smochine – 18 g
– Migdale – 14 g
– Curmale – 9 g
– Arahide – 8 g
Adaugati fasole la supe si salate, fructe la gustare si mâncati legume la fiecare masa pentru a creste zilnic aportul de fibre. Adaugati seminte de in în iaurt, fulgi de ovaz sau cereale pentru a avea scaune moi.
Alimente probiotice
Specialistii subliniaza faptul ca introducerea în dieta zilnica a cât mai multor probiotice va contribui la tratarea si prevenirea aparitiei hemoroizilor.

Probioticele stimuleaza multiplicarea bacteriilor sanatoase la nivel intestinal, care pot preveni constipatia sau diareea. Probioticele se gasesc în iaurt si alte produse lactate fermentate dar si în legumele fermentate cum ar fi varza murata. Exista însa si diverse suplimente probiotice disponibile în farmacii.
De evitat:
O dieta pentru preîntâmpinarea hemoroizilor ar trebui sa includa cât mai putine alimente cu un continut scazut de fibre:
– Dulciurile, brânza si carnea.
– Condimentele ( piper, ardei iute, mustar)
– Abuz de alcool si bauturile stimulante (cafea, ceai negru)
– produsele alimentare din faina alba cum ar fi pâinea alba, produsele de patiserie, pastele fainoase din faina alba (înlocuite cu faina si cereale integrale)
– produsele alimentare procesate care contin cantitati mari de sodiu
– fursecurile si prajiturile de la micul dejun care contin mult zahar sau grasimi
– orezul alb ( înlocuit cu orez brun)

2. Consumati zilnic cel putin 2 litri de lichide
Consumul de apa este un factor important în prevenirea si tratarea hemoroizilor. Atunci când cresteti nivelul de fibre beti între sase-opt pahare de apa zilnic pentru a preîntâmpina constipatia.
Aportul adecvat de lichide ajuta la prevenirea constipatiei dar si a altor probleme ale tractului digestiv. Constipatia ar putea irita mucoasa anala si ar putea declansa hemoroizii. Puteti bea si alte lichide în afara de apa, dar nu bauturi alcoolice sau cele cu efect diuretic.

Adresati-va de urgenta unui medic daca:
• apar sângerari rectale fara nici un motiv aparent si nu sunt asociate cu încercarea de a defeca.
• sângerarile rectale timp de mai mult de 1 saptamâna sau apar de mai multe ori.
• scaunul devine mai îngust decât de obicei sau este modificat din punct de vedere a formei sau a consistentei.
• tratamentul la domiciliu nu aduce usurarea durerii dupa o saptamâna.
• umflatura creste în jurul zonei anale (mai ales în cazul în care unul va genera febra).
• scaunul cu sânge apare împreuna cu febra.

Sursa foto: www.lasermedicalinstitute.com

Dr. Diana Enachescu