Metode prin care poti sa iti imbunatatesti memoria

Fie ca suntem elevi sau studenti si invatam pentru teste si examene, fie ca lucram si vrem sa ne imbunatatim performantele, fie ca suntem seniori si vrem sa ne mentinem sanatatea mentala, cu totii avem nevoie de o memorie buna si facem tot posibilul sa o mentinem sanatoasa si chiar sa o imbunatatim pe parcursul timpului.

Iata cateva recomandari pentru imbunatatirea memoriei:

1. Nu trebuie sa sarim peste exercitiile fizice sau peste somn – primele produc oxigen la nivelul creierului nostru reducandu-se astfel riscul aparitiei afectiunilor ce duc la pierderi de memorie (precum diabetul si bolile cardiovasculare);iar privarea de somn este cheia spre dezastru, deoarece atunci creierul nostru nu poate functiona la capacitate maxima vor fi afectate creativitatea, gandirea rationala si capacitatea de solutionare a diverselor probleme.

2. E bine sa ne facem timp pentru prieteni si distractie – s-a dovedit stiintific faptul ca o viata activa, plina de prieteni, de oameni dragi alaturi si de voie buna vine la pachet cu o serie de beneficii cognitive. Nevoia de socializare, de a crea relatii interumane sanatoase si de a avea un suport moral puternic ne imbunatatesc semnificativ sanatatea emotionala, dar si sanatatea creierului. O iesire cu prietenii sau un film vizionat impreuna cu acestia, activitatea de voluntariat sau a avea un animal de companie sunt doar cateva sfaturi ce pot fi puse in practica in acest sens. Sa nu uitam ca si rasul e foarte benefic pentru creierul nostru!

3. Sa tinem stresul sub control – deoarece acesta este unul dintre cei mai mari inamici ai creierului nostru si ne distruge celulele implicate in formarea noilor amintiri si recuperarea celor vechi. Studiile au dovedit ca meditatia este cea care ne-ar putea ajuta la alungarea stresului, a depresiei si anxietatii, a durerilor cronice, a diabetului zaharat si a hipertensiunii arteriale si poate imbunatati capacitatea de concentrare, de invatare si creativitatea.

4. Sa avem o dieta stimulatoare pentru creier – deoarece si acesta are nevoie de „combustibil” pentru a putea functiona la capacitate maxima. O dieta bazata pe fructe, legume, cereale integrale, grasimi ” sanatoase ” (precum uleiul de masline, nuci, peste) si proteine ne va oferi beneficii pentru sanatate, dar si pentru imbunatatirea memoriei.

5. Trebuie sa ne atrenam creierul – cu cat avem mai multa activitate noua, provocatoare si distractiva, cu atat creste capacitatea de procesare si de amintire a informatiilor. Activitatile care necesita utilizarea mainile ( precum cantatul la un instrument muzical, ping-pong-ul, ceramica, tricotatul) sunt o modalitate foarte buna de antrenare a creierului, de coordonare a partilor corpului si de imbunatatire a creativitatii.

6. Folosim dispozitive de memorarea precum mnemonicele, care nu sunt altceva decat tehnici care ne ajuta sa ne amintim ceva, de obicei, prin asocierea informatiilor cu o imagine vizuala, o propozitie sau un cuvânt. Dintre acestea amintim divizarea unui numar de telefon de exemplu, care este mai usor de memorat daca este impartit in mai multe parti (0799-256-321 sau 0799-25-63-21); rima – deoarece stim cu totii ca versurile din cantece si poezii se retin foarte usor datorita rimelor; acronime – precum SUA, ROGVAIV sau SRI,care sunt cuvinte derivate din primele litere ale cuvantului sau frazei, fiecare litera a acronimului serveste pe post de indicator mental pentru un alt cuvant; diagramele, graficele, schemele au un rol important in memorare; notitele sunt ideale pentru sintetizarea informatiei; asocierea termenilor cu imagini; harti mintale; sistemul Peg alfabetic poate fi o unealta extrem de utila pentru educatia copiilor prescolari (A – albina, B – broasca, C – cal, etc), cei mici memoreaza elementele mult mai usor, in ordinea corecta; metoda Loci (lat. loci = locuri) actioneaza ca o calatorie mentala prin camere, strazi, orase si presupune asocierea informatiei cu diverse elemente ale locatiei si memorarea lor impreuna.

7. Sa ne consolidam capacitatea de a invata prin acordarea unei atentii sporite cuvintelor pe care vrem sa le retinem (este nevoie de aproximativ opt secunde de concentrare intensa pentru a procesa o informatie in memorie), prin implicarea a cat mai multor sensuri posibile (informatii legate de culori, texturi, mirosuri,gusturi), prin citirea cu voce tare, prin referirea la informatiile deja existente sau prin repetarea acestora, la intervale de timp.

Sursa foto: newscientist.com