Consumul de mere

Ce poate fi mai sanatos si mai racoritor decat o muscatura dintr-un mar delicios, rosu, verde sau galben? Nu degeaba un vechi proverb ne spune ca „Un mar pe zi tine doctorul la distanta”.
Merele sunt sarace in calorii, 100 g de fructe proaspete furnizeaza numai 50 de calorii. Acestea, insa, nu contin grasimi sau colesterol saturate. Fructul este bogat in fibre alimentare, care ajuta la prevenirea absorbtiei colesterolului rau in intestin. Fibra salveaza, de asemenea, colonul de expunerea la substante toxice cauzatoare de cancer. Merele sunt bogate in antioxidanti, fitonutrienti si au abilitatea de a reduce oxidarea grasimilor membranare celulare (lucru deosebit de important pentru sistemul nostru cardiovascular), au capacitatea de a reduce riscul de astm, precum si cel de cancer pulmonar. Merele contin cantitati mari de vitamina C, un antioxidant natural puternic si beta-caroten. Consumul de alimente bogate in vitamina C ajuta organismul sa lupte impotriva agentilor infectiosi si a radicalilor liberi, proinflamatorii din organism. Merele sunt o sursa buna a complexului de vitamine B, cum ar fi riboflavina, tiamina, si piridoxina (vitamina B-6), care ajuta enzimele metabolismului, precum si au rol in diverse functii sintetice din organism. Merele contin, de asemenea o cantitate mica de minerale cum ar fi fosfor, calciu si potasiu, care ajuta la controlul ritmului cardiac si a tensiunii arteriale.
Valoarea nutritiva per 100 g: Energie 50 kcal 2,5% DZR Carbohidrati 13,81 g 11% Proteine ​​0,26 g 0,5% Total grasimi 0,17 g 0,5% Colesterol 0 mg 0% Fibre alimentare 2,40 g 6% Folatii 3 pg 1% Niacina 0,091 mg 1% Acid pantotenic 0,061 mg 1% Piridoxina 0,041 mg 3% Riboflavina 0,026 mg de 2% Tiamina 0,017 mg 1% Vitamina A 54 UI 2% Vitamina C 4,6 mg 8% Vitamina E 0,18 mg 1% Vitamina K 2.2 g 2% De sodiu 1 mg 0% Potasiu 107 mg 2% Calciul 6 mg 0,6% Fier 0,12 mg 1% Magneziu 5 mg 1% Fosfor 11 mg 2% Zinc 0,04 mg 0% Caroten-SS 27 micrograme.

Merele beneficii pentru sanatate:
1. Dinti mai albi si mai sanatosi! Un mar nu va putea inlocui periuta de dinti, dar muscaturile si mestecatul acestuia stimuleaza productia de saliva in gura si reduce cariile dentare prin scaderea nivelului de bacterii.
2. Putem evita boala Alzheimer! Un studiu efectuat pe soricei arata ca sucul de mere de consum ar putea sa ne tina departe de Alzheimer si luptand cu efectele imbatranirii creierului.
3. Ne protejam impotriva Parkinson-ului! Cercetarile au aratat ca persoanele care consuma fructe si alte alimente bogate in fibre, precum merele castiga o oarecare protectie impotriva bolii Parkinson. Oamenii de stiinta au legat acest lucru de puterea antioxidantilor continuti de aceste fructe.
4. Reducerea riscului de aparitie a cancerului. Oamenii de stiinta sunt de acord ca un consum ridica de mere ar putea ajuta la reducerea riscului de a dezvolta cancer pancreatic cu pana la 23 %. Merele mentin celulele imunitare sanatoase,  rezulta prevenirea mai multor tipuri de cancer: cancerul de plamani, cancerul vertebrale si cancerul membrelor.
5. Scade riscul aparitiei diabetului: Fibrele solubile din mere ajuta la topirea zaharului din sange, de aceea femeile care mananca cel putin un mar pe zi sunt cu 28% mai putin expuse dezvoltarii diabet zaharat de tip 2 decat cele care nu mananca mere. Polifenolii din mere reduc in mod clar rata de absorbtie a glucozei din tractul digestiv si stimuleaza pancreasul pentru a produce mai multa insulina, iar rezultatul este o mai buna reglementare a cantitatii de zahăr din sange, în corpul nostru.
6. Reducerea colesterolului  –  fibrele solubile din mere reduc si nivelul de colesterol din organism.
7. O inima sanatoasa! Beneficiile cardiovasculare sunt strans legate de doua substante nutritive din mere: conținutul lor de fibre solubile in apa (pectina) si amestecul lor neobisnuit de polifenoli. Acestea joaca un rol important in scaderea tensiunii arteriale si in topirea rapida a colesterolului. Multiple studii au demonstrat ca aportul de mere poate fi asociat cu un risc scazut de astm.
8. Prevenirea calculilor biliari, ce se formeaza atunci cand exista prea mult colesterol in bila. Pentru aceasta medicii ne recomanda o dieta bogata in fibre,deoarece ajuta la controlul nivelului de greutate si de colesterol.
9. Combate diareea si constipatia datorita fibrelor, care ajuta la digestie si la reglarea tranzitului instestinal.
10. Se neutralizeaza sindromul de colon iritabil, caracterizat prin constipatie, diaree, dureri abdominale si balonare. Pentru a controla aceste simptome, medicii recomanda un aport ridicat de fibre in dieta noastra, iar merele pot fi o adevarata sursa.
11. Control asupra greutatii noastre. Pentru o mai buna gestionare a greutatii noastre si o imbunatatire a starii generale de sanatate, medicii recomanda o dieta bogata in fibre, care ne vor da o senzatie de satietate, fara a ne umple cu prea multe calorii.
12. Detoxifierea ficatului. Unul dintre cele mai bune si mai simple moduri in care putem elimina toxinele din organismul nostru este detoxifierea ficatului cu fructe, printre care trebuie sa se afle neaparat si merele.
13. Stimularea sistemului imunitar Merele rosii contin un antioxidant numit quercetina, despre care, studii recente au descoperit ca poate ajuta la cresterea si fortificarea sistemul imunitar, mai ales atunci cand suntem stresati.
14. Prevenirea cataractei. Studii recente sugereaza ca persoanele care au o dieta bogata in fructe care contin antioxidanti, precum ar fi merele sunt expuse cu 10 % pana la 15% mai putin riscului de a dezvolta cataracta.
Specialistii ne recomanda:

  • In loc sa bem o cafea in fiecare dimineata sa mancam un mar rosu! Efectul asupra creierului este acelasi, insa fara un miligram de cofeina.
  • Persoanele care mananca un mar cu 15 minute inainte de masa reduc semnificativ nivelul de calorii, datorita continutului de fibre!
  •  Sa nu decojim marul inainte de a-l manca! Coaja marului este cunoscuta pentru valorile sale nutritive si pentru concentratia mare de fibre, in jur de 2/3 din cantitatea totală de fibre.
  • Pentru a preveni oxidarea merelor cand le feliem se pun feliile intr-un vas cu apa rece, la care se adauga o lingura de suc ​​de lamaie.
  • Sa spalam foarte bine merele in apa curgatoare pentru a elimina orice urma de praf, insecticide sau fungicide.

Stiati ca…?
Există mai mult de 7.500 de soiuri de mere?
Cand mancam un mar consumam aer; 25 % din volumul lui este aer?
Merii poat trai pana la 100 de ani?
Cel mai mare mar a cantarit 3 kilograme?
Este nevoie de energia de la 50 de frunze pentru a produce un mar?
Merele proaspete pot fi pastrate la temperatura camerei timp de cateva zile si depozitate in frigider pentru pana la 2-3 saptamani?
Otetul de mere poate ajuta la prevenirea formarii pietrelor la rinichi?

Sursa foto: www.shiningstuff.com