Beneficiile prunelor pentru santate

Carnoase, zemoase si delicioase, prunele sunt sarace in calorii ( doar 46 de calorii la 100 g), contin minerale si vitamine benefice sanatatii si nu contin grasimi saturate. Cunoscute sub denumirea stiintifica de „Prunus domestica”, acestea apartin familiei Rosaceae, alaturi de piersici, nectarine si migdale.
Prunele proaspete sunt o sursa bogata de antioxidanti, de vitamina C, care este de asemenea un antioxidant natural puternic, de beta-caroten si de vitamina A – esentiala pentru o vedere mai buna si care protejeaza impotriva cancerului pulmonar. Prunele sunt de asemenea abundente in minerale precum potasiu – o componenta importanta a celulelor, care ajuta la controlul ritmului cardiac si a tensiunii arteriale, fluor si fier – necesar pentru formarea celulelor rosii din sange. Complexul de vitamine B este si el regasit in prune, alaturi de vitamina K – esentiala pentru functia de coagulare a sangelui, pentru sistemul osos si care poate ajuta la reducerea efectelor bolii Alzheimer la persoanele in varsta.
Valoarea nutritiva a prunelor proaspete 100 g.: Energie 46 kcal 2,3% DZR, Carbohidrati 11,42 g de 8%,
Proteine ​​0,70 g 1%, Total grasimi 0,28 g 1% , Colesterol 0 mg 0% , Fibre alimentare 1,40 g 3,5% , Vitamine:
Folatii 5 pg 1% , Niacina 0,417 mg 3% , Acid pantotenic 0,135 mg de 3% , Piridoxina 0,029 mg 2% , Riboflavina 0,026 mg de 2%, Tiamina 0,028 mg de 2% , Vitamina A 345 UI 11,5% , Vitamina C 9,5 mg 16%
Vitamina E 0,26 mg 2%, Vitamina K 6,4 micrograme 5% , Electroliti: De sodiu 1 mg 0% , Potasiu 157 mg 3%
Minerale: Calciul 6 mg 0,6% , Cupru 0,057 mg 6% , Fier 0,17 mg 2% , Magneziu 7 mg 2% , Mangan 0,052 mg de 2% , Fosfor 16 mg 2% , Seleniu 1,0 pg 2% , Zinc 0,10 mg 1% , Fitonutrienti: Caroten-SS 190 g – Cripto-xanthin-SS 35 pg – Luteina zeaxantina 73 micrograme.

Printre beneficiile prunelor se numara si urmatoarele:

1. Acestea protejeaza impotriva bolilor cardiovasculare si a cancerului – contin niveluri ridicate de fitonutrienti, ce ajuta la prevenirea deteriorarii celulelor mai ales atunci cand vine vorba de oxidarea moleculelor de grasime în organism. S-a dovedit, de asemenea, ca acesti compusi inhiba oxidarea colesterolului rau in organism astfel jaoca un rol important si in prevenirea bolilor cronice.

2. Pot ajuta la prevenirea diabetului de tip 2 si a obezitatii, deoarece sunt bogate in fibre solubile, ce ajuta la mentinerea nivelului de zahar din sang si chiar incetinesc absorbtia acestuia si cresc sensibilitatea organismului la insulină.

3. Pot ajuta la scaderea colesterolului. Fibrele solubile din prune ajuta la scaderea colesterolului, iar un studiu din 2011 a demonstrat ca prunele sunt mai eficiente decat fibrele de psyllium in combaterea constipatiei.

4. Imbunatateste sanatatea oaselor si reduce riscul aparitie osteoporozei – Studii recente arata ca prunele sunt fructele cele mai eficiente in prevenirea pierderii masei osoase datorita sursei bogate in compusi fenolici si flavonoide.

5. Prunele sunt o sursa importanta de vitamina K si beta-caroten. Un studiu din 2013 a aratat ca un aport crescut in beta-caroten ne poate face mai fericiti. Beta-caroten, de asemenea, protejează si repara daunele radicalilor liberi asupra celulelor noastre, ceea ce inseamna incetinirea imbatranirii pielii.

Prunele sunt disponibile pe tot parcursul anului, dar perioada in care acestea sunt cele mai bune este din mai pana in septembrie. Este indicat sa le evitam pe cele moi, cu lovituri sau crapaturi, pe cele necoapte le putem pastra la temperatura camerei pana cand se coc, iar cele coapte pot fi plasate in frigider, dar ar trebui aduse la temperatura camerei inainte de a fi consumate. Ele pot fi, de asemenea, utilizate intr-o varietate de retete, iar compoturile si dulceturile din prune sunt foarte gustoase.

Sursa foto:  www.lauradunn.com