alimente sarate in exces

Stim deja ca chipsurile, biscuitii sau covrigeii contin multa sare si incercam ca nu le consumam in exces, dar pe langa acestea exista si alte produse despre care nici  macar nu ne imaginam ca ar contine sare.

Toate acestea duc la un consum mai mare de sare decat cele 6 g (sau 2300 mg de sodiu) recomandate pe zi, desi corpul nostru ar supravietui si cu 0,5-1 g de sare pe zi.

Efectele negative ale consumul ridicat de sare sunt cresterea tensiunii, cresterea in greutate (pentru ca sarea care nu se poate elimina este impachetata in grasime si depozitata), retentia de apa, afectiuni ale rinichilor si pietre la rinichi, dar si osteoporoza si durerile reumatice.

Aceste alimente le consuman zilnic fara sa stim ce cantitai mari de sare contin:

1. PAINEA – o sursa majora de sare in dieta noastra deoarece o felie de paine poate avea pâna la 230 de mg de sodiu, cantitate ce creste odata cu numarul feliilor consumate.

2. MEZELURILE – sunt bogate în sodiu, unele pot contine pana la 1.050 mg de sodiu.

3. PIZZA – O singura felie poate avea pâna la 760 de mg de sodiu.

4. PIEPTUL DE PUI – este deseori injectat cu substante cu aroma de sodiu pentru imbunatatirea gustului, de aceea se recomanda verificarea cu mare atentie a etichetei sau, daca e posibil, consumati pui de tara.

5. SUPA – la plic sau din conserve; un bol mic poate contine jumatate din portia zilnica recomandata. De aceea trebuie inlocuita cu supa facuta in casa, chiar de noi, dupa retete sanatoase.

6. SANDVICIURILE – combinarea painii cu mezeluri si cu branzeturi creste nivelul sodiului, mai ales daca se mai adauga si sosuri, precum mustar sau ketchup.

7. SOSURILE pentru salate sau cele marinate – 120 de g de sos de rosii poate avea peste 640 mg de sodiu. Daca mancam o salata mai mare sau chiar mai multe intr-o singura zi am putea sa depasim cu mult limita admisa, doar din sos-dressing.

8. BRANZA DE VACI – sursa importanta de calciu si proteine, insa o portie la o singura masa contine aproape un gram de sodiu, adica aproximativ 40% din necesarul zilnic. Cel mai indicat este sa cautam branza de vaci fara sare.

9. CEREALELE – desi se recomanda sa fie consumate dimineata pentru aportul de energie pe care ni-l ofera, e bine sa stim ca o portie de cereale poate ascunde  o cantitate de sodiu de pana la 12% din totalul pe care ar trebui sa il consumam intr-o zi.

10. PRODUSELE DE PATISERIE – la prima vedere nu credem ca prajiturile sau gogosile tavalite prin zahar sun si sarate. Blaturile acestora pot contine aproximativ 10 % din portia zilnica de sare. In schimb deserturile facute in casa sunt sanatoase si delicioase.

Sursa foto: fitsugar.com